You follow I follow

Monday, 29 July 2013

KOBIS GORENG KICAP pun nak tunjuk ka..

Assalamualaikum,

Dah 20 hari berpuasa.. kejap ja dah nak raya.. aduh.. tempahan kuih
baru 30% siap.. banyak lg tu..

K..k.. ikut tajuk ye.. sapa..sini yang nak resepi Kobis Goreng Kicap..
kmal buat ini sebagai lauk berbuka.. kena pulak jiran hantar set nasi dagang.. 


Resepi ni walaupun mudah dan mungkin ada yang berkata sayur goreng kicap pun 
nak masuk blog, kmal tetap nak jugak.. sbb ini fov kmal dan anak2.. makan nasi panas2 
ada lauk ni dan satu lagi sambal telor pecah.. fuhh.. boleh bertambah-tambah nasi. 

Tujuan kmal masukkan ini jugak untuk rujukan anak-anak dan teman yang tak dak 
idea untuk memasak sayur..

KOBIS GORENG KICAP



KOBIS GORENG KICAP

BAHAN-BAHAN

1/2  biji kobis

2 Biji cili merah*

3 biji bawang merah*

2 Biji bawang putih*

segenggam ikan bilis/ udang kering*
( rendam sebentar)

Kicap manis/ masin secukup rasa.
Lada hitam sedikit


CARA MENYEDIAKAN


1. Potong kobis cuci dan tos.

2. Hiris bahan yang bertanda *

3.Tumis bahan yang dihiris dgn sedikit minyak( anggaran 3 sudu besar) 
hingga kekuningan/agak garing.

4.Masukkan kobis dan gaul rata. 
Tuangkan sedikit kicap manis dan sedikit lada hitam.                                             

5. Jangan masak kobis terlalu lembik kerana ia akan lebih sedap bila masih ada 
keranggupan nya.


 Satu lagi fov kmal sekeluarga

Sambal Telor Pecah.. perkara wajib buat sambal ni.. telor kuning kena dlm keadaan 
goyang2 lagi .. tak suka yang dah keras..

 


3 comments:

  1. best ni ... sat nak buat untok bersahur nanti ... semua bahan ada kat rumah

    ReplyDelete
  2. tq kmal...sgt membantu di kala mati akal nk masak apa..hihi

    ReplyDelete