You follow I follow

Sunday, 29 March 2015

Heavy Breakfast ala barat

Hari minggu.. breakfast heavy sikit ala-ala barat.. buatkan homemade hashbrown, grill sosej, bakar roti dan baked bean.. kenyang sampai petang..kebetulan  lebihan wrap ada lagi.. sos blackpaper pun ada.. memang terangkat la breakfast ni..



Fish N Chip

Layan Fish N Chip. Dah sakit telinga duk dengar permintaan azim nak makan fish N chip.. kalau kat kedai mau dah berbelas ringgit harga.. Kmal beli ikan dory je.. siapkan adunan better untuk celup ikan.. buatkan homemade sos tar tar.. letak kentang goreng kenyang..
Masa beli barang mia pulak nak banana cake...banana cake.. singgah SR beli la 2 potong.. 1 fov Mia dan satu lagi fov mama.. boleh tukar2 selera..

Homemade Fish N Chip 
Ha.. tengok gaya Mia.. kalau makan.. memang sampai atas meja dia lepak.






Tuesday, 24 March 2015

Nasi Goreng Sardin

Sepanjang minggu ni hubby asyik outst je.. anak teruna yg besar2 tak dak.. tinggal kmal, azim, aiman dan mia ja.. masak pun semua simple2 ja.. tiap malan duk atur buat nasi goreng ja, sebab senang esok pagi boleh buat bekal ke sekolah sekali.. malam ni menu makan malam Nasi Goreng Sardin kesukaan anak-anak..


kmal cuma makan  kuah laksa.. dgn telor goreng ja.. maklum tengah diet..



Sapa nak cuba buat.. memang sedap.. resepi kmal ambik dari blog kak azie

Nasi Goreng Ikan Sardin
Sumber : blog k.azie

Bahan bahan
Nasi putih
Ikan sardin - hancur kasar kasar
3 biji telur
Kacang panjang - potong kecil
Karot - potong kecil
1/2 bawang besar - hiris
3 - 4 bawang putih - hiris
Garam
Serbuk perasa

Bahan kisar:
4 bawang merah
5 cili padi
7 cili merah (boleh juga guna cili kering kisar)

Panaskan minyak dalam kuali.  Tumis bawang putih dan bawang besar hiris sebelum masukkan bahan kisar. Goreng sehingga wangi.  Masukkan karot dan kacang panjang.  Kacau hingga kacang agak layu.
Masukkan ikan sardin yang dihancurkan kasar. Ketepikan bahan bahan yang ditumis dan pecahkan telur. Masukkan nasi dan kacau cepat cepat supaya telur bersalut di nasi.
Masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya. 
Boleh lah angkat dan dihidangkan panas panas. Boleh lah tabur bawang goreng, daun bawang, cili merah atau apa apa yang disukai.
ini bahan2 kmal guna..


Chicken Fajitas

Apa saja yang anak-anak nak makan selalu kmal akan usaha buatkan.. along sibuk nak makan wrap..
masa dia cuti semester sempat kerja di Shawarma.. ada gak bawa balik lebihan daging kebab.. kmal beli tortilla wrap.. siapkan bahan sampingan lain  .. sekejap ja dah jadi makan malam kami sekeluarga.

La ni kalau nak makan kena kan buat sendiri.. kebetulan ayam ja yang ada maka jadikan org panggil Chicken Fajitas..buat sekali side dish salad dgn simple dressing..

Bahan2 Chicken Fajitas .. bahasa antarabangsa ya malas nak taip semula

  • 2 boneless chicken breasts
  • 2 limes
  • 2 tsp dried oregano
  • 1 tsp cinnamon powder
  • 2 onions
  • 1 red pepper
  • 1 orange pepper
  • 1 green pepper
  • Parsley for garnishing
  • Salt and pepper
  • 1/2 caster sugar
  • 1/2 tsp cayene pepper
  • 3 vegetable oil ( kmal tambah cendawan) 
  • stepnya tgk dari gambar .. sos kmal buat black paper sos dan thousand island ja.
BAHAN-BAHAN : 2 ketul dada ayam 1 bji limau nipis - boleh tambah 1/2 sudu besar gula 2 sudu besar herba oregano kering 1/2 sudu besar serbuk cili cayenne 1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis 1/2 sudu serbuk jintan manis 2 biji bawang besar 1 biji cili capsicum merah 1 biji cili capsicum hijau 1 biji cili capsicum kuning Serbuk lada hitam secukupnya Garam secukupnya Minyak zaitun/sayur untuk menumis

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

BAHAN-BAHAN : 2 ketul dada ayam 1 bji limau nipis - boleh tambah 1/2 sudu besar gula 2 sudu besar herba oregano kering 1/2 sudu besar serbuk cili cayenne 1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis 1/2 sudu serbuk jintan manis 2 biji bawang besar 1 biji cili capsicum merah 1 biji cili capsicum hijau 1 biji cili capsicum kuning Serbuk lada hitam secukupnya Garam secukupnya Minyak zaitun/sayur untuk menumis CARA MEMASAK : Potong ketulan dada ayam menjadi kepingan kecil , isi ayam ni diperap bersama serbuk herba oregano , serbuk kayu manis , cili cayenne , gula , garam , serbuk lada hitam dan jus limau nipis . Parut kulit limau nipis dan campur dalam isi ayam tadi kemudian dikacau semua bahan dan perap ayam ni selama 1 jam . Kupas semua bawang merah kemudian nipis-nipis . Potong semua cili capsicum . Panaskan minyak secukupnya dan masukkan semua isi ayam dan dikacau sampai ayam masak kemudian masukkan semua bawang dan digaul sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua cili capsicum dan digoreng sampai masak . Rasa ayam jika ada bahan yang kurang boleh ditambah . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
BAHAN-BAHAN : 2 ketul dada ayam 1 bji limau nipis - boleh tambah 1/2 sudu besar gula 2 sudu besar herba oregano kering 1/2 sudu besar serbuk cili cayenne 1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis 1/2 sudu serbuk jintan manis 2 biji bawang besar 1 biji cili capsicum merah 1 biji cili capsicum hijau 1 biji cili capsicum kuning Serbuk lada hitam secukupnya Garam secukupnya Minyak zaitun/sayur untuk menumis CARA MEMASAK : Potong ketulan dada ayam menjadi kepingan kecil , isi ayam ni diperap bersama serbuk herba oregano , serbuk kayu manis , cili cayenne , gula , garam , serbuk lada hitam dan jus limau nipis . Parut kulit limau nipis dan campur dalam isi ayam tadi kemudian dikacau semua bahan dan perap ayam ni selama 1 jam . Kupas semua bawang merah kemudian nipis-nipis . Potong semua cili capsicum . Panaskan minyak secukupnya dan masukkan semua isi ayam dan dikacau sampai ayam masak kemudian masukkan semua bawang dan digaul sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua cili capsicum dan digoreng sampai masak . Rasa ayam jika ada bahan yang kurang boleh ditambah . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
BAHAN-BAHAN : 2 ketul dada ayam 1 bji limau nipis - boleh tambah 1/2 sudu besar gula 2 sudu besar herba oregano kering 1/2 sudu besar serbuk cili cayenne 1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis 1/2 sudu serbuk jintan manis 2 biji bawang besar 1 biji cili capsicum merah 1 biji cili capsicum hijau 1 biji cili capsicum kuning Serbuk lada hitam secukupnya Garam secukupnya Minyak zaitun/sayur untuk menumis CARA MEMASAK : Potong ketulan dada ayam menjadi kepingan kecil , isi ayam ni diperap bersama serbuk herba oregano , serbuk kayu manis , cili cayenne , gula , garam , serbuk lada hitam dan jus limau nipis . Parut kulit limau nipis dan campur dalam isi ayam tadi kemudian dikacau semua bahan dan perap ayam ni selama 1 jam . Kupas semua bawang merah kemudian nipis-nipis . Potong semua cili capsicum . Panaskan minyak secukupnya dan masukkan semua isi ayam dan dikacau sampai ayam masak kemudian masukkan semua bawang dan digaul sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua cili capsicum dan digoreng sampai masak . Rasa ayam jika ada bahan yang kurang boleh ditambah . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

 sebenarnya.. Fajitas ni buat masa kawan2 anak2 nak datang rumah.. sebab tu ada menu lain.


Monday, 23 March 2015

Makan makan di IKEA

Sambungan dari entry sebelum ni.. asal nak rasa meatball yang terkenal di IKEA.. tapi manusia punya la ramai.. anak-anak semua dah kelaparan.. terus tak jadi.. ronda2 nampak MFM.. hemm jadilah, janji dapat isi perut..  Masa masuk satu cust. pun tak ada.. lepas ja kami selesai order berderu-deru cust masuk.. selalu mcm ni kalau pi makan kat mana2 restoren.. agaknya kami ni pembawa rezeki.. kalau betul ..alhamdulillah..

Order set berlainan.. senang semua dapat merasa sorang sikit...


Paling best.. kmal firsttime nak cuba tomato soup.. ..sedapp rupanya..  balik asetar.. cepat2 google cari resepi.. hemm jumpa jugak yang hampit 100% rasa mcm kat MFM.. nak resepi.. boleh rujuk disini


















Sunday, 22 March 2015

Jalan-jalan IKEA

Singgah IKEA masa otw balik Tampin..otw balik asetar bru boleh singgah KL.. kesian mama dan anak2 kempunan nak cucimata kat IKEA..bila sampai mama yang teruja bila dapat tgk pinggan mangkuk segalanya.. biasa la kan orang perempuan.

Inipun nampak gaya nak turun minat mama dia.. mia siap suruh kmal belikan sinki dan dapur ni kat dia..


Ini anak2 suka la.. siap berangan nak bilik macam ni.. hemm doalah banyak2 anak2 bagi mama banyak duit.. Amin..




Ini kawasan mama.. sapa jangan kacau..







p/s : ini pun entry lama.. hehe..

Lauk Dari Hasil Tuaian

Assalamualaikum,

Ok lah.. hari ni.. nak letak gambar hasil tuaian yang dah selesai dibuat lauk .. semua fresh dari
ladang sebelum masuk dalam kuali..

Sawi dan Kailan dah tinggal sikit lagi di laman.. sekali buat lagi habis la semua hasil semaian kali pertama 2 bulan lepas.. saja nak habiskan.. kalu semai baru...dah nak kena tinggal rumah 4,5
hari.. mesti semua mati kering tak bersiram.. jadi kmal akan mula semai  semula lepas  ni.. risau gak tgk ada satu pasu lg kangkung yang tengah membesar, salad cina, ketumbar dan pokok cili.. tengah cari cara nak bagi semua sayur2 ni sentiasa dapat aliran air ketika ditinggalkan.

Oklah.. byk pula celoteh...
layan gambar ya..

Tuaian Sawi


Sawi fov satu family.. sayur ni.. kmal jarang buat.. kalau nak buat kena minta hubby buatkan bru ada kick.. sayur ni stail org nogori ya.. tumbuk ikan bilik, cili api, awang sikit.. tumis.. masuk air sikit jika nak berkuah..masuk sawi, pecahkan telor.. rasakan garam.. siap..


p/s -- ini draf yg lama duk terperuk.. lupa nak update... bye..

Wednesday, 18 March 2015

Nasi Lemak Sambal Burger

Nasi Lemak Sambal burger dengan kentang ini memang fov semua anak-anak, kalau cuti inilah menu yang boleh dibawa dari pagi hingga tengahari.. anak-anak asyik berulang ja..

Nasi Lemak Sambal Burger
Buatnya sama ja macam sambal biasa.. cuba kmal goreng dulu burger dan kentang.. siap ja sambal masukkan saja semua dalam sambal.. sesuaikan rasa.. siap...