You follow I follow

Thursday, 28 April 2016

Flaxseed Bread menu DA

Assalamualaikum,

Masa tengah buat DA..beru kenai flaxseed.. banyak kegunaan dan banyak ideal boleh direka untuk buat macam untuk menu DA.. kalau yang tak berdiet pun boleh ..buat penganti roti.

Satu Asetar jugak duk cari last last jumpa di CMart..

Menu terpata cuba buat Flaxseed Bread






Flaxseed Pizza


Flaxseed Roll


Flaxseed Sandwich



Bawal Sweet Sour

Menu makan tengahari..

Bawal Sweetsour

Masak Lemak Parpu Telor

Ini Sambal aal-ala sambal penyet..memang sentiasa kena ada stok.

Sayur Tumis Bayam

Wednesday, 27 April 2016

menu sama santapan berlainan

Menu tengahari .. Masak Lemak Ayam Serai bersama kangkung, Sayur Kobis dan Bunga kobis.
untuk tambahan menu kmal goreng ayam garing.



Lagi Menu DA

Assalamualaikum,

Saja nak tempek menu DA yang pernah buat...asal buat menu DA semua dalam rumah ni nak tumpang.. hemm.


Separuh gulung guna telur dadar dulu separuh gulung guna seaweed



ini lempeng permintaan anak2

Bihun Sup Chinese Style


Bihun Sup Chinese ni dah banyak kali buat.. kalau sapa2 nak resepi buka FB masing-masing
FB search je Bihun Sup Chinese Style.. nnt ada step by step bergambar.. nak letak dalam blog.. hari ni rasa malas nak taip panjang2..

Bihun Sup Chinese Style

Side Dish wajib ada.. baru lagi terangkat makan bihun ni
Cili Flakes
Minyak Bawang Putih
Sambal Cili Kicap




Ini kali kedua buat.. letak crapstick..

My Olio Angel Hair Ku Simple je

My Olio Angel Hair Ku Simple je ... tumis bawang dgn minyak zaiton, masuk cili flakes, isi ayam, daging kisar, sayur lebih kurang.. tambah garam dan lada,, buatkan sedikit salad..siap..





Nasi Goreng Sardin Lagi

Assalamualaikum..
Buat nasi goreng sardin .. ada seorang anak ni namanya Azim Muiz.. dah tiga hari minta mama buatkan Nasi Goreng Sardin.. pi bila nak masak je.. ada ja bahan2 xa cukup.. dan mama pulak nak habiskan stok yang ada dahulu.. cakap..sardin tu bila-bila boleh buat,,..

Jadi mala ni kena la buat.. kalau tak muncung ja.. kalau buat kena uat lebih pulak ..nak bawa bekal ke sekolah katanya..

Resepi sila rujuk kat label nasi dah ada..

Nasi Goreng Sardin


Projek Muffin dengan anak2

Layan ja gambar-gambar muffin buat dengan anak-anak untuk bekalan sekolah..

Ada stu cerita.. seorang cust yang tempah muffin.. bila dapat terus sms bgtau.. "kak kenapa muffin ni tak gebu macam kek", hemm..nak cakap macam mana ya.. dah order muffin..mcm ni la muffin.. nak gebu macam kek itu cupcake.. fikir positif ja.. cust is always betul...








Tuesday, 26 April 2016

Crabstick Popia

Projek dengan anak2 pakat pakat buat Crabstick Popia..anak anak minta mama buatkan lepas makan di rumah MIL kak Hanieliza masa dia balik Alor Setar ziarah MIL .

Resepi ada dibawah.. copy paste dari kak liza sendiri..

Popia Goreng Crap

POPIAH GORENG
Sumber & Gambar: hanieliza
Bahan
kulit popiah ready made secukupnya
minyak untuk menggoreng
1 s/b tepung gandum + 3 s/b air dibancuh sebagai gam kulit popiah
Bahan Inti
10 batang crap stik [hiris nipis
1 batang carrot kecil [sagar/potong halus ]
1 mangkuk kobis [racik halus]
5 batang kacang panjang [potong halus]
1 tangkai cili merah [hiris halus]
1 labu bawang besar [racik]
1 ulas bawang besar
1 s/b minyak
garam
Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukkan crap stik dan carrot, Kacau rata.
3. Masukka kobis, kacang dan garam. Kacau rata.
4. Bila sayur telah lembut tutup api dan tapiskan supaya kuahnya turun kedalam mangkuk.
5. Bubuh inti popiah ditengah kulit popiah dan gulungkan sehingga hujung saperti gulungan kueh gulung atau ketayap.
6. gamkan hunung dengan bancuhan tepung tadi.
7. gorengakna dalam minyak yg banyak dan sederhana panas.
8. Bila telah kekuningan boleh angkat dan toskan minyak.
9. Hidangkan dengan kuah cili sos.
KUAH CILI SOS
Bahan
7 tangkai cili merah
1 ulas bawang putih
2 s/b cili sos
3 s/n tomato sos
2 s/b cuka
1 cawan air
3 s/b gula
garam
Cara
1. Mesinkan semua bahan.
2. Masakkan sebentar sehingga mendideh
3. Masukkan bancuhan tepung ajgung dan kacau sehingga mendideh lagi sekali.
4 Hidangkan dengan popiah goreng atau jejemput udang.