You follow I follow

Sunday, 28 September 2014

Hari Jantung Sedunia dan Qaseh Gold

Asalamualaikum..

Hari ni dengar radio IKIM.. kata hari ini Hari Jantung Sedunia.. maka sayangilah jantung anda.
Dari gambar diatas.. khasiat khasiat dlm Qaseh terang terang.. kita nampak KURMA bertindak
menyihatkan darah merah, kurang risiko masalah jantung, darah tinggi dan kencing manis hampir kebanyakan kandungan dalam Qaseh memberi kesan terbaik untuk sistem tubuh badan.

Apa kaitan Jantung dgn Qaseh Gold.
Mai..baca mai..

ATASI PENYAKIT JANTUNG DENGAN QASEH GOLD
KENALI TANDA-TANDANYA...

Penyakit jantung merupakan pembunuh no 1 di negara kita. Sebab itu kita harus mengenal pasti simptom-simptom yang sering terjadi kepada keluarga terdekat dan pastikan dibawa ke hospital dengan kadar segara. Jika tidak, ia akan memudaratkan dan kemungkinan boleh menyebabkan kematian sekiranya masalah jantung tersebut betul-betul serius.

1. Sakit dada
Sakit dada merupakan simptom yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Pesakit mengatakan sakit tersebut turut dirasakan di bahagian leher, kiri bahu dan juga lengan kiri. Selalunya jika sakit tersebut tidak serius, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 minit hingga 10 minit. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Ubat bawah lidah (GTN) akan diberikan kepada pesakit untuk menghilangkan rasa sakit tersebut. Sekiranya pesakit masih juga tidak lega selepas ubat tersebut diberikan, pesakit mungkin mengalami infarksi jantung (myocardial infarction)
Sakit dada boleh berlaku semasa melakukan aktiviti mahupun berehat. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat.
Tetapi tidak semestinya pesakit yang mengadu sakit dada mengalami masalah jantung. Mereka juga boleh mengalami masalah saluran makanan seperti esophagus atau mengalami masalah gastrik di mana simptom tersebut menyerupai seperti sakit jantung.
Terdapat juga pesakit yang tidak mengadu sakit dada, tetapi mempunyai simptom-simptom lain seperti dibawah. Mereka berkemungkinan mempunyai sejarah kencing manis di mana saluran saraf rasa (sensation) sudah rosak.

2. Sesak nafas
Mereka juga sering mengalami sesak nafas terutama apabila mereka melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya mereka mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan. Malah untuk menaiki tangga atau pergi tandas sekalipun mereka boleh mengadu sesak nafas.
Mereka juga boleh mengadu sakit dada pada waktu yang sama mahupun pada waktu yang berlainan.
Pesakit yang mengalami jantung gagal berfungsi ( cardiac failure), mereka sering menggunakan dua atau lebih bantal untuk tidur. Jika tidak mereka mudah untuk sesak nafas. Kadang-kala mereka boleh terjaga secara tiba-tiba pada waktu malam disebabkan kesukaran untuk bernafas.

3. Bengkak Kaki
Bengkak kaki sering berlaku kepada pesakit yang mengalami kegagalan jantung berfungsi. Mereka mendapati kaki mereka menjadi bengkak dan berat. Jika anda tekan pada bahagian buku lali, anda dapat lihat bentuk jari anda hasil tekanan tersebut.

4. Mudah berpeluh
Sering berlaku diwaktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Ia juga boleh berlaku tidak kira waktu.

5. Sering berdebar-debar
Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak.

Kalau kita nak kesihatan kita yang terbaik, kita mesti amalkan 3 aspek penting gaya hidup sihat:
1. Diet(makan makanan yang sihat)
2. Program senaman yang sederhana
3. Pemakanan tambahan yang berkualiti,lengkap dan seimbang
contoh QASEH ADINDA, QASEH KEKANDA DAN SOLE.

Kajian menunjukkan dgn makan makanan yg sihat dan senaman yg sederhana, kita boleh mengurangkan risiko mdapat diabetes, sakit jantung, kanser dan lai-lain penyakit kronik.
sapa nak sihat:
QASEH ADINDA RM 71.90 ja..
QASEH KEKANDA RM 71.90 ja..
SOLE RM 52.00 ja..
mai PM/Wsapp Amal 013-5939468
COD AlorsetarJln LanggarJlnPegawai.


Tuesday, 23 September 2014

Rassam Telur Ala India


Huhh.. dalam cuaca sekarang yg selalu hujan..  bila badan sejuk.. elok sangat
buatkan menu yang boleh memanaskan badan..  Rassam ni memng sesuai sangat..

Mai kongsi resepi simple nih..

RASSAM TELUR ALA INDIA
  • 2Biji Telur(Leh juga guna ikn talang masin)
Bahan Dikisar(Aku guna blender kering,kalo rajin nak tumbuk lagi lah ok)
  • 1Sdt Jintan Putih Biji
  • 1/2 Sdt Lada Hitam
  • 2Ulas Bawang Putih
  • 4Biji Bawang Merah
  • 2@3 Tangkai Cili Kering Dipotong dlm 1Inci
  • 1/2 Sdb Pati Asam Jawa(@secukup rasa,mmg kena da rasa masam2 cikit ya)
  • 1/2 Kiub Pati Ayam
  • Air Secukupnya(Kalo nak lbh kuah letak lebih)
  • Garam Secukup Rasa
  • Minyak Utk Menumis
  • Serbuk Kunyit(Optional,utk nmpak warna cantik cikit,hehe)
  • Daun Kari Secukupnya
*BOLEH JUGA TMBAH CILI PADI JIKA SUKA,TAPI YG ORI ORG INDIA,MMG XLETAK CILI PADI..

Cara-Cara
Tumis bahan kisar dengan sedikit minyak,
masukkan daun kari juga,tumis hingga pecah minyak n naik bau,
masukkan  semua bahan kecuali telur.
Setelah kuah mendidih,pecahkan telur sebiji2 kedalam kuah.
Biarkan sehingga telur masak n kuning telur keras..
Seimbangkan rasa,ttp api.
Mmg sesuai dihidangkan dengan nasi putih,ikan masin n papadom..
Kredit resepi pd Zalieda

Lauk sampingan buat juga .. terung goreng kunyit



beralih pulak pd my biz.. syukur sangat2 sbb walaupun kmal cari pdapatan
sampingan dengan produk ana edar ni.. terutama qaseh gold secara kecik kecil ja
niat hati nak jadi stokies.. tp belum ada modal lebih.. Insyaallah ada rezeki nnt kita
up grade kan.. tapi yg bestnya kmal tak mhadapi sebarang masalah utk restock qaseh
sbb stokies kmal ada berdekatan sahaja.. jd senang nak ambik bila tiba2 stock qaseh
kering kontang.

Qasehku..
Fenomena ini paling digemari oleh golongan ibu2.. yg dalam usaha mdapatkan
zuriat dan dalam pantang.. qaseh ni sesuai sgt utk menambahkan susu badan.. sebab
dalam qaseh adinda ni ada kurma..

Qaseh Adinda utk Kehamilan dan Penyusuan.. mai tgk testimoni dr penguna qaseh.



Tuesday, 9 September 2014

Sup Merah Chef Wan

 Ini kmal CP balik dari fotopages kmal yg lenyap ..tak boleh buka.. cara mudah nak cari balik terpaksa la google resepi2 yang kmal ingat.. untung nasib badan.. boleh jumpa balik.. tapi kebanyakan mmeng tak jumpa dah..


SupMerahChefWan
Assalamuaalaikum...harap semua sihat..
Cite kali ni..semperna majlis aqiqah dan berkhatan anak saudara kmal baru-baru ni..kmal dapat tulang lembu...dari adik ipar ada le dalam 5 kilo... adik ipar kmal call minta datang ambik..dan masak le apa2pun... balik rumah lepas ambik tulang ni dah tengahari... kmal terus kedapur...duk fikir nak buat sup ke ... rasanye dah selalu..tapi dalam hati dah lama teringin nak cuma buat sup merah menyala yg dari resepi chef wan... kawan2pun dah ramai yg dah buat...apa lagi mula la operasi dari tengahari ...sampai dah kul 6 lebih baru empuk segala tulang2 dan 2 ketuk gearbox.. sebelum maghrib minta anak pi beli roti perancis dan kmal sekeluarga dah rasmi dulu..sup ni dan selesai sebatang roti sekali hadap...sedap rupanye... lepas sembahyang kmal bawa seperiuk sup tu ke rumah adik kmal..kat sana dah ramai adik beradik berkumpul..semua heran tgk sup ni..ada yang tak berani nak makan..tapi sekali rasa..haaa. baru tahu....nikmatnye... habis seperiuk...puashati.

Ini le rupanye Sup Tulang merah menyala dari resepi chef wan...kebetulan kmal ada buku chef wan ..bawa je ke dapur dan ini lehasilnye..

Cicah dgn roti...memang tak ingat apa dah...

Untuk resepi kmal CP dari FP Meen...nak salin dari buku malas..

Sup Ekor Lembu Chef Wan (tukar Sup Daging)
Sumber; Blog Zaiy@Kenangan Terindah

Bahan-bahan:
125 ml / 1/2 cwn minyak sayuran - guna minyak masak biasa
500g ekor lembu, dibersihkan & dipotong2 (Tukar daging)
2 sb ketumbar tumbuk
1 sb jntan putih
1 sb jintan manis
1 1/2 sb puri tomato - letak 2 sb
1.5 l / 6 cwn air - air ditambah sbb tulang lambat empuk
1 btg karot - didadu
2 btg saderi - didadu-tak letak
1 biji kentang - didadu
garam, lada hitam yg baru dikisar
daun ketumbar - dihiris2-tak letak
bawang goreng

Rempah Tumis
4 bj buah pelaga
1 cm kulit kayu manis
6 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang

Dikisar Halus2:
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 btg serai, dihiris2
1 cm halia

Cara:
1. Panaskan minyak, tumis ekor lembu hingga perang sedikit. Angkat & tuskan.
2. Dlm minyak yg sama, masukkan rempah tumis & bahan kisar dan goreng hingga naik bau.
3. Tambah ketumbar, jintan putih dan jintan manis. kacau di atas api kecil selama 3-4 min hingga wangi. Campur tomato puri.
4. Masukkan ekor lembu, tambah air dan renihkan.
5. Tambah karot, ubi kentang dan saderi. Renihkan hingga ekor lembu empuk. Perasakan dgn garam & lada hitam.
6. Hias dgn daun ketumbar & bawang goreng sejurus sblum menghidang.

Catatan: Utk jimat masa, masak sup ni dgn dlm masa 25min dgn periuk tekanan. Tetapi airnya hendaklah dikurangkan menjadi 1l @ 4 cwn shj.***rebus guna periuk biasa dkt 2 jam baru masak.

Sambil2 tu buat jugak air teh halia madu... lepas tgk dari blog Hana..

Bahan-bahan

* Air panas
* Teh
* Halia muda- ketuk@parut
* Madu

Cara-cara

* Bancuh air panas dan teh.
* Masukkan halia muda yang telah diketuk atau diparut.
* Jika halia parut,tapiskan dahulu ke dalam cawan atau titikkan saja jus halia.
* Masukkan madu, kacau dan minum.
* Elok utk membuang angin di dalam badan.



  Dah dua kali kmal buat sup ini..


Qaseh ku..
QASEH JUNIOR untuk anak2 kita..dibawah anda boleh baca segala info dan testimoni berkaitan qaseh junior.. saya bagi anak2 saya amalkan.. tak salah untuk saya berkongi..
sharing is caring..


Setiap bulan Anda ambil Emergency Leave (EL) kerana anak anak demam? Prestasi kerja menurun kerana fikirkan kesihatan anak anak ?
Adakah ANAK anda:
- kerap demam
- kerap batuk
- Sakit kepala
- kerap selesema
- kerap berulang ke klinik
- lesu dan lemah
- tidak gembira
- Hidung sering tersumbat
- Pernafasan tersekat
- Kerap bersin
- Gatal hidung dan bahagian muka
- Hidung dan mata berair
- Hilang selera makan - Anak anda sering sembelit - Anak anda picky eater
- Anak anda sering sakit/batuk/selsema
- Anda terlalu kurus
- yang tidak suka makan sayur
- yang sukar makan ubat
- yang suka makan makanan segera/makanan rapu
Maka ANAK anda patut diberikan Qaseh Gold Junior. Kenapa?
Qaseh Gold Junior ialah campuran minuman botani formulasi Makanan Sunnah seperti Kurma, Madu, Kismis, Tiin, Zaitun, Delima, habbatus Sauda' dan air Zam Zam. Dipekayakan juga dgn Bayam, Kismis dan Badam/Almond InsyaAllah membantu :
- menguatkan antibodi anak agar sukar jatuh sakit - mencergaskan badan dan mencergaskan otak - membekalkan serat dan seterusnya dapat melawaskan pembuangan dan menyokong tumbesaran. Insya Allah
*****************************
QASEH GOLD: MUDAH-MURAH-MUJARAB Prevention Is Better Than Cure: Sunnah Drink Qaseh Gold.
100% HALAL (Produk Bumiputra ISLAM) IMP - Islamic Manufacturing Practice





Testimoni Qaseh Junior utk anak2 yg mhadapi masalah sembelit.


Saya memahami penderitaan ibu-ibu yang mempunyai anak-anak kecil yang selalu mempunyai masalah sembelit kerana saya juga punya anak.

Alhamdulillah, anak-anak saya kurang atau boleh katakan tidak langsung mengalami masalah ini sejak amalkan Qaseh Junior.

Kenapa? Sebab saya selalu suapkan anak saya Qaseh Junior yang mempunyai kurma sebagai bahan utama. Kalau anda semua nak tau, kurma ni kaya serat yang dapat membantu mengatasi masalah sembelit.

Saya hanya berkongsi kebaikan. Anda jualah yang akan buat keputusan.
PM @ whatsapp
Amal 013-5939468 utk Qaseh Junior anda.