You follow I follow

Tuesday, 26 April 2016

Nasi Ayam Percik ala Ayamas

Resepi ambik dr FB kawan yang tinggal di mesir.. memang berbaloi buat
Dari FB Tahrunnisah..rasa memang berbaloi..

Bauat menu ni masa berbuka puasa kami anak beranak..bertambah-tambah anak anak makan. lagipun dah mama tak bawa depa makan kat ayamas..




Resepi Ayam Percik Roaster 
Sumber FB Tahrunnisah Jali

1 ekor ayam - saya potong 4 ...
2 biji bawang besar (sederhana besar)*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia *
1 inci lengkuas*
sedikit kunyit (terpulang nak kunyit hdup atau kunyit debu)*
2 sudu besar lada kisar *
3 batang serai *
garam
Ajinomoto (optional)
sedikit gula
sedikit air asam jawa
1 1/2 -2 cawan santan pekat
dan air jika perlu
4 sudu minyak
caranya
- kisar bahan bertanda hingga lumat... tambah sedikit air masa kisar tu ye..supaya semua bahan2 ni dpt dikisar..
-ambil sedikit bahan kisar masukkan dlm ayam utk diperap dlm 2 jam tambah sikit garam dan gula utk perapan ayam tu..biar ia serap dlm ayam
- Panaskan minyak masak dlm periuk/pan ..masukkan lebihan bahan kisar ...tumis sehingga ia pecah minyak.... biar lama tak apa lg sedap...kacau2 ye
- kemudian masukkan santan pekat sebatikan dan masukkan ayam yang diperap tadi..tutup periuk masak biar ayam empuk dan santan sedikit kering..(jika lihat ayam belum sepenuhnya masak tp kuah dah kering masukkan sikit air ye)
- isi garam dan sedikit gula..(percik ni takla manis ye ...boleh rasa sikit ikut citarasa anda) dan isi sikit je air asam jawa..jgn masam sangat tak sedap..
- agak2 ayam dah masak bahagian dlmnya..angkat ayam tu dan bakar ayam tadi sekejap..curah kuah percik sikit atas ayam masa bakarnya.. (saya bakar dlm oven)
- bakar ayam hingga permukaan ayam berkilat - tak yah lama sangat sb ayam pun dah masak
-siap...
Lada sambal
5 batang lada merah*
1@2 cili api*
2 biji tomato merah*
2 ulas bawang putih*
gula,
sedikit cuka
garam
blend sehing
ga lumat...masak bahan2 ni (selalunya lada sambal nasi ayam saya masak takut anak2 sakit perut)
tambah garam, gula dan sedikit je cuka...
kicap
1 ulas bawang putih
kicap
bancuhan tepung jagung 1 sudu + air)
1 sudu minyak masak

panaskan minyak masak..tumis bawang putih yang diketuk...kemudian masukkan kicap dan masukan bancuhan tepung jagung tadi..kuah ni tak pekat sangat ye.. dan tak cair sangat....


No comments:

Post a Comment