You follow I follow

Tuesday, 23 September 2014

Rassam Telur Ala India


Huhh.. dalam cuaca sekarang yg selalu hujan..  bila badan sejuk.. elok sangat
buatkan menu yang boleh memanaskan badan..  Rassam ni memng sesuai sangat..

Mai kongsi resepi simple nih..

RASSAM TELUR ALA INDIA
  • 2Biji Telur(Leh juga guna ikn talang masin)
Bahan Dikisar(Aku guna blender kering,kalo rajin nak tumbuk lagi lah ok)
  • 1Sdt Jintan Putih Biji
  • 1/2 Sdt Lada Hitam
  • 2Ulas Bawang Putih
  • 4Biji Bawang Merah
  • 2@3 Tangkai Cili Kering Dipotong dlm 1Inci
  • 1/2 Sdb Pati Asam Jawa(@secukup rasa,mmg kena da rasa masam2 cikit ya)
  • 1/2 Kiub Pati Ayam
  • Air Secukupnya(Kalo nak lbh kuah letak lebih)
  • Garam Secukup Rasa
  • Minyak Utk Menumis
  • Serbuk Kunyit(Optional,utk nmpak warna cantik cikit,hehe)
  • Daun Kari Secukupnya
*BOLEH JUGA TMBAH CILI PADI JIKA SUKA,TAPI YG ORI ORG INDIA,MMG XLETAK CILI PADI..

Cara-Cara
Tumis bahan kisar dengan sedikit minyak,
masukkan daun kari juga,tumis hingga pecah minyak n naik bau,
masukkan  semua bahan kecuali telur.
Setelah kuah mendidih,pecahkan telur sebiji2 kedalam kuah.
Biarkan sehingga telur masak n kuning telur keras..
Seimbangkan rasa,ttp api.
Mmg sesuai dihidangkan dengan nasi putih,ikan masin n papadom..
Kredit resepi pd Zalieda

Lauk sampingan buat juga .. terung goreng kunyit



beralih pulak pd my biz.. syukur sangat2 sbb walaupun kmal cari pdapatan
sampingan dengan produk ana edar ni.. terutama qaseh gold secara kecik kecil ja
niat hati nak jadi stokies.. tp belum ada modal lebih.. Insyaallah ada rezeki nnt kita
up grade kan.. tapi yg bestnya kmal tak mhadapi sebarang masalah utk restock qaseh
sbb stokies kmal ada berdekatan sahaja.. jd senang nak ambik bila tiba2 stock qaseh
kering kontang.

Qasehku..
Fenomena ini paling digemari oleh golongan ibu2.. yg dalam usaha mdapatkan
zuriat dan dalam pantang.. qaseh ni sesuai sgt utk menambahkan susu badan.. sebab
dalam qaseh adinda ni ada kurma..

Qaseh Adinda utk Kehamilan dan Penyusuan.. mai tgk testimoni dr penguna qaseh.



No comments:

Post a Comment