You follow I follow

Tuesday, 9 September 2014

Sup Merah Chef Wan

 Ini kmal CP balik dari fotopages kmal yg lenyap ..tak boleh buka.. cara mudah nak cari balik terpaksa la google resepi2 yang kmal ingat.. untung nasib badan.. boleh jumpa balik.. tapi kebanyakan mmeng tak jumpa dah..


SupMerahChefWan
Assalamuaalaikum...harap semua sihat..
Cite kali ni..semperna majlis aqiqah dan berkhatan anak saudara kmal baru-baru ni..kmal dapat tulang lembu...dari adik ipar ada le dalam 5 kilo... adik ipar kmal call minta datang ambik..dan masak le apa2pun... balik rumah lepas ambik tulang ni dah tengahari... kmal terus kedapur...duk fikir nak buat sup ke ... rasanye dah selalu..tapi dalam hati dah lama teringin nak cuma buat sup merah menyala yg dari resepi chef wan... kawan2pun dah ramai yg dah buat...apa lagi mula la operasi dari tengahari ...sampai dah kul 6 lebih baru empuk segala tulang2 dan 2 ketuk gearbox.. sebelum maghrib minta anak pi beli roti perancis dan kmal sekeluarga dah rasmi dulu..sup ni dan selesai sebatang roti sekali hadap...sedap rupanye... lepas sembahyang kmal bawa seperiuk sup tu ke rumah adik kmal..kat sana dah ramai adik beradik berkumpul..semua heran tgk sup ni..ada yang tak berani nak makan..tapi sekali rasa..haaa. baru tahu....nikmatnye... habis seperiuk...puashati.

Ini le rupanye Sup Tulang merah menyala dari resepi chef wan...kebetulan kmal ada buku chef wan ..bawa je ke dapur dan ini lehasilnye..

Cicah dgn roti...memang tak ingat apa dah...

Untuk resepi kmal CP dari FP Meen...nak salin dari buku malas..

Sup Ekor Lembu Chef Wan (tukar Sup Daging)
Sumber; Blog Zaiy@Kenangan Terindah

Bahan-bahan:
125 ml / 1/2 cwn minyak sayuran - guna minyak masak biasa
500g ekor lembu, dibersihkan & dipotong2 (Tukar daging)
2 sb ketumbar tumbuk
1 sb jntan putih
1 sb jintan manis
1 1/2 sb puri tomato - letak 2 sb
1.5 l / 6 cwn air - air ditambah sbb tulang lambat empuk
1 btg karot - didadu
2 btg saderi - didadu-tak letak
1 biji kentang - didadu
garam, lada hitam yg baru dikisar
daun ketumbar - dihiris2-tak letak
bawang goreng

Rempah Tumis
4 bj buah pelaga
1 cm kulit kayu manis
6 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang

Dikisar Halus2:
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 btg serai, dihiris2
1 cm halia

Cara:
1. Panaskan minyak, tumis ekor lembu hingga perang sedikit. Angkat & tuskan.
2. Dlm minyak yg sama, masukkan rempah tumis & bahan kisar dan goreng hingga naik bau.
3. Tambah ketumbar, jintan putih dan jintan manis. kacau di atas api kecil selama 3-4 min hingga wangi. Campur tomato puri.
4. Masukkan ekor lembu, tambah air dan renihkan.
5. Tambah karot, ubi kentang dan saderi. Renihkan hingga ekor lembu empuk. Perasakan dgn garam & lada hitam.
6. Hias dgn daun ketumbar & bawang goreng sejurus sblum menghidang.

Catatan: Utk jimat masa, masak sup ni dgn dlm masa 25min dgn periuk tekanan. Tetapi airnya hendaklah dikurangkan menjadi 1l @ 4 cwn shj.***rebus guna periuk biasa dkt 2 jam baru masak.

Sambil2 tu buat jugak air teh halia madu... lepas tgk dari blog Hana..

Bahan-bahan

* Air panas
* Teh
* Halia muda- ketuk@parut
* Madu

Cara-cara

* Bancuh air panas dan teh.
* Masukkan halia muda yang telah diketuk atau diparut.
* Jika halia parut,tapiskan dahulu ke dalam cawan atau titikkan saja jus halia.
* Masukkan madu, kacau dan minum.
* Elok utk membuang angin di dalam badan.



  Dah dua kali kmal buat sup ini..


Qaseh ku..
QASEH JUNIOR untuk anak2 kita..dibawah anda boleh baca segala info dan testimoni berkaitan qaseh junior.. saya bagi anak2 saya amalkan.. tak salah untuk saya berkongi..
sharing is caring..


Setiap bulan Anda ambil Emergency Leave (EL) kerana anak anak demam? Prestasi kerja menurun kerana fikirkan kesihatan anak anak ?
Adakah ANAK anda:
- kerap demam
- kerap batuk
- Sakit kepala
- kerap selesema
- kerap berulang ke klinik
- lesu dan lemah
- tidak gembira
- Hidung sering tersumbat
- Pernafasan tersekat
- Kerap bersin
- Gatal hidung dan bahagian muka
- Hidung dan mata berair
- Hilang selera makan - Anak anda sering sembelit - Anak anda picky eater
- Anak anda sering sakit/batuk/selsema
- Anda terlalu kurus
- yang tidak suka makan sayur
- yang sukar makan ubat
- yang suka makan makanan segera/makanan rapu
Maka ANAK anda patut diberikan Qaseh Gold Junior. Kenapa?
Qaseh Gold Junior ialah campuran minuman botani formulasi Makanan Sunnah seperti Kurma, Madu, Kismis, Tiin, Zaitun, Delima, habbatus Sauda' dan air Zam Zam. Dipekayakan juga dgn Bayam, Kismis dan Badam/Almond InsyaAllah membantu :
- menguatkan antibodi anak agar sukar jatuh sakit - mencergaskan badan dan mencergaskan otak - membekalkan serat dan seterusnya dapat melawaskan pembuangan dan menyokong tumbesaran. Insya Allah
*****************************
QASEH GOLD: MUDAH-MURAH-MUJARAB Prevention Is Better Than Cure: Sunnah Drink Qaseh Gold.
100% HALAL (Produk Bumiputra ISLAM) IMP - Islamic Manufacturing Practice





Testimoni Qaseh Junior utk anak2 yg mhadapi masalah sembelit.


Saya memahami penderitaan ibu-ibu yang mempunyai anak-anak kecil yang selalu mempunyai masalah sembelit kerana saya juga punya anak.

Alhamdulillah, anak-anak saya kurang atau boleh katakan tidak langsung mengalami masalah ini sejak amalkan Qaseh Junior.

Kenapa? Sebab saya selalu suapkan anak saya Qaseh Junior yang mempunyai kurma sebagai bahan utama. Kalau anda semua nak tau, kurma ni kaya serat yang dapat membantu mengatasi masalah sembelit.

Saya hanya berkongsi kebaikan. Anda jualah yang akan buat keputusan.
PM @ whatsapp
Amal 013-5939468 utk Qaseh Junior anda.




No comments:

Post a Comment