You follow I follow

Tuesday, 28 February 2017

Nasi Ayam Madu

Assalamualaikum,
Menu makan tengahari kamai anak beranak.. percubaan pertama..guna resepi Nasi Ayam yg kmal ternampak di FB.. rasanya..kmal bagi 5 *.sbb sedap..

Nak resepi.. nnt kmal cari semula.. lepas tu kmal tepekkan disini ya..



Nasi Ayam Madu

Ok ni bhn2 utk seekor ayam tau.Rebus ayam dgn 3 ulas bwg putih & seinci halia yg ditumbuk halus pastu masukkan 1 kiub ayam.Rebus separuh masak je sbb nti ayam ni kita nk grg lg skali.Pastu klau blh letak air byk2 sbb nti guna air rebusan tu.

Lepas dh rebus ayam angkat & toskan pastu masukkan lg skali 3 ulas bwg putih & seinci halia yg ditumbuk halus jgk.Pastu masukkan sedikit kicap pekat, kicap manis,sedikit sos tiram & sedikit madu (klau xde guna gula pn blh)

Klau nk wrna ayam tu hitam berkilat shining lawa tu masukkan sedikit myk zaitun.

Pastu perap ayam ni sekurang2nya 30mnt ok.Lg lma lg sedap..

Ok utk nasi pulak mula2 panaskan sedikit marjerin pastu tumis 4 sekawan tu yer.

Pastu masukkan lg bwg putih & halia yg ditumbuk halus..tumis smpai naik bau yer.

Pastu masukkan serai yg diketuk & daun pandan yg disimpul.

Pastu masukkan beras yg kita dh cuci & toskan pastu kacau2 jap biar sekata.

Pastu masukkan air rebusan ayam kita td(klau x ckup campur air biasa sma yer) masukkan sedikit serbuk kunyit & masak nasi mcm biasa ok.

Kita biarkan je nasi tu srg2 smpai dia masak..hihihi

Ok yg ni pic nasi dh masak elok kita gembur2 dia skit bg wangi 1 umah

Ok utk sup pulak mcm biasa jer sy tumis 4 sekawan & bwg merah+bwg putih+halia yg ditumbuk smpai naik bau.

Pastu masukkan air rebusan ayam td & kiub ayam.Klau nk sup kosong cuma masukkan sedikit garam biar mendidih siap.Tp ana masukkan jgk kaki ayam,isi ayam, ubi kentang & carrot.

Ok dh siap pn sup ayam kita.

Ok ayam pn perap lma so blh la grg mcm biasa myk panas api sederhana.Grg xyah lma2 sgt pn xpe sbb ayam tu dh separuh masak.Klau nk bakar pn blh xde masalah ok.

Ok dh siap angkat hidang la ayam tu.

Ok utk sos dia kita blend cili hidup(merah) ngn 3 ulas bwg putih smpai halus pastu masukkan sedikit air rebusan ayam td dgn sedikit cuka mkn.

Pastu masukkan sedikit garam&gula biar smpai mendidih ttup api siap.

Utk kicap dia pulak kita amik bekas perapan ayam td pastu masukkan sedikit air rebusan ayam td biarkan mendidih siap.

Ok dh blh hidang InsyaAllah dijamin sedap.


Nota: nak step by step bergambar boleh lihat di FB Ana Mariana Ismail


Yang pasti kat rumah ni hero2 ramai.. so terpaksa kmal toup dengan ayam percik AYAMAS..kkebetulan ada harga offer pulak.




Sedih pulak tgk bubur ni.. ini kanji berlauk Mama kmal hantar.. ini merupakan makanan terakhir hasil dari air tangan mama.. kalau kmal tahu mama nak tinggalkan kami semua.. kmal makan puas2.. sekarang dah tak dapat merasa makasan air tangan seorg ibu..



No comments:

Post a Comment